Vriendschap

Fleur is een gevoelig meisje, altijd al geweest. Al toen ze in mijn buik zat wist ik het: haar bewegingen waren zacht en fladderig. Heel anders dan het gebonk en gestomp van Tom toentertijd. Och, die dunne beentjes van haar toen ze net geboren was, haast vel over been, geen grammetje vet. En lange zwarte piekhaartjes om het geheel af te maken. Thijs en ik vonden haar vooral op een kleine chimpansee lijken. Onze lieve, kleine, schattige chimpansee met een wit gehaakt jurkje aan. Te koddig voor woorden.

Over dat tere zieltje heb ik me regelmatig zorgen gemaakt, zeker toen ze eenmaal naar de kleuterschool ging vorig jaar. Ik zie nog dat kwetsbare koppie voor me als ik haar achterliet in de klas. Ze wilde bij mama blijven.

Inmiddels gaat ze nu bijna een jaar naar school en heeft ze het enorm naar haar zin Ze speelt met de andere kinderen en staat regelmatig te kletsen als ik haar breng of haal. Toch blijft ze zeggen dat ze geen vriendinnetjes heeft. Alleen vriendjes uit de hogere klassen. Meerdere keren heb ik haar geprobeerd te stimuleren om te bedenken wat voor leuks ze doet met kindjes uit haar klas, maar ze kan nooit ergens op komen. De dingen die ik benoem zijn volgens haar niet waar en ze vindt dat niemand haar vriend of vriendin is.

Deze week was het ineens genoeg geweest vond ik en stapte ik even naar haar juf. Ook zij was verbaasd, omdat zij ook vindt dat Fleurtje zich prima lijkt te mengen in de klas. Maar tegelijkertijd nam ze het heel serieus en spraken we af dat ze er de komende tijd op let en het aan Fleur benoemt als ze iets leuks doet samen met één van de andere kinderen, zodat ze leert dat vriendschap vaak in de hele gewone dingen zit.

En nu ga ik heel ongeduldig zitten wachten tot Fleur thuis eindelijk zal vertellen over haar vriendjes en vriendinnetjes.

4 reacties

Opgeslagen onder Intussen gaat het leven door, Intussen is Fleur een kleuter

4 Reacties op “Vriendschap

  1. WAt schattig ik zie dat babytje helemaal voor me… En ja, vriendschap is soms heel simpel en gewoon, maar misschien beleeft zij het anders / heeft ze een ander beeld bij échte vrienden?! Als ze het maar naar haar zin heeft op school..

  2. Jet

    Door je woorden heen proef ik dat je een hele bijzondere dochter hebt die dus kennelijk nu al diep kan nadenken over wat zij vriendschap vindt. Ze heeft een bijzondere ziel en het kan maar zo zijn dat ze hooggevoelig (hsp) is want wat jij verteld, herken ik ten diepste ook.
    Wat een kanjer van een juf heeft ze, die dit zo serieus oppakt en op deze manier aan Fleur wil gaan leren hoe de kleine dingen ook fijn en bijzonder kunnen zijn. Ik ben benieuwd naar het vervolg!

  3. Hmmmm…. Ik snap je zorgen, maar ik denk dat je dochter zelf haar weg wel vindt. Zoals ik het lees, lijkt ze op mijn Jill. En op mij, als kind. Sommige mensen hebben niet veel andere mensen nodig. Die nemen genoegen met 1 of 2 bijzondere mensen, of aan zichzelf. Dat kan ook. Laat haar gewoon in haar eigen tempo zichzelf ontwikkelen. Haar basis (jullie gezin) is liefdevol en warm, die Fleur komt er wel.

  4. Kijk, hier wordt het bewijs geleverd wat ik in mijn laatste logjes aangaf.
    Feilloos voelt de moeder aan wat haar kind scheelt!
    Daarin ‘verslaat’ zij de vader.

    Zo goed van je dat je met de juf erover hebt gesproken.
    Zonder er meteen een stempeltje op te drukken, kan zij anders zijn dan andere kinderen en dat hoeft HELEMAAL niet verkeerd te zijn.
    Zij heeft n.l. een Liefdevolle moeder die haar bijstaat.

Geef een reactie

