Vermaakt u zich nog een beetje?

In het centrum van mijn stadje stond vandaag zo’n stand. Midden in de hoofd-winkelstraat. Ik weet niet wat jij dan doet, maar ik maak me zo klein mogelijk: hopelijk zien ze me niet. Ik kijk ook altijd heel duidelijk de andere kant op, zo van: stoor mij maar niet, ik heb geen interesse. De eerste keer toen ik er langs liep ging het goed. De tweede keer ook. Maar helaas, de derde keer was het raak. ‘Heeft u een minuutje tijd voor dierenmishandeling?’ Ik maakte me ervan af met ‘jawel, maar nu even niet’ en stapte op mijn fiets naar huis.

Onderweg dacht ik er nog over na. Want ik voelde me serieus een slecht mens omdat ik niet eens even een minuutje tijd wilde maken voor dierenmishandeling. Slimme vraagstelling, daar zullen ze wel met een marketing-team op hebben gezeten. Ik vroeg me ook af waarom ik het zo irritant vind, van die stands op straat. Vroeger liep een heel dorp uit als er een koopman zijn waar kwam aanprijzen. Niet omdat de mensen wat wilden kopen, nee gewoon ter vermaak.

En dat is het precies denk ik. Wij kennen geen ellenlange zondagen meer zonder enige vorm van vermaak. Zowel binnenshuis als buitenshuis hoeven wij ons geen seconde te vervelen. Wij moeten het juist opzoeken, dat vervelen. En dat betekent dus vermaak vermijden. Wij krijgen niet maar eens in het half jaar een verkoper op de hoek van de straat of een circus in de stad, nee er is vaak wekelijks wel een evenement te bespeuren. We zijn gewoon teveel verwend met vermaak precies zoals we het zelf willen hebben, daar kan een praatjesmaker met een knappe stand niet meer tegenop. En dus is het irritant.

Had ik zo bedacht. Sorry voor het generaliserende ‘wij’. Maar volgens mij kan ik wel met enige zekerheid stellen dat de meeste lezers wat dat betreft in dezelfde soort maatschappij leven als ik.

Ik vind mezelf trouwens helemáál geen slecht mens, al impliceerde die vraag dat wel even. Bij mijn weten heb ik nooit van mijn leven een dier mishandeld. Op wespen na dan, die elektrocuteer ik zo huppatee met mijn elektrische vliegenmep-ding dat eigenlijk meer berekend is op formaat mug. Tja, dat wil wel eens vervelend worden. Maar verder? Nee nooit. Echt, heel echt niet.

8 reacties

Opgeslagen onder Intussen gaat het leven door

8 Reacties op “Vermaakt u zich nog een beetje?

  1. Jet

    Oh dat snap ik helemaal! Ik erger me ook aan die mensen die daar staan en je dan vragen of je even tijd hebt voor dierenrechten. Nou, ik zeg gewoon ‘nee’ en loop dan weer door hoor. Ondertussen weet ik dat ik me nergens schuldig over hoef te voelen met 2 poezen een hond die we nu nog hebben en oneindig veel andere dieren die we vroeger hadden.
    Als er iemand goed voor dieren is, ben ik het wel, denk ik dan.
    Oh ja, en jij natuurlijk… ;-)))

  2. De HHH houd niet van dieren
    De HHH houd van mensen
    Ach, eigenlijk houd hij wel een beetje van dieren
    Hij vind het b.v. verschrikkelijk dat er dieren in een dierentuin zitten en niet in de vrije natuur waar ze thuis horen
    Honden, katten en ander gespuis hoort volgens de HHH niet in huis
    En dan hoort de HHH Marianne Thieme roepen als verkiezingsleus “dieren mogen niet vervoert worden bij hoge temperaturen”!
    Dan denkt de HHH, die vrachtwagenchauffeurs dan al die tijd maar werkeloos thuis gaan zitten?
    Waar zit toch het verstand van zo’n mens?

    • Ik vind het ook wel dat het vaak overdreven wordt door de Partij voor de dieren ja. Nog even, en we vinden dieren belangrijker dan mensen. Als iedereen zijn gezond verstand gebruikt in omgang met dieren (of bij het produceren van ander voedsel of wat dan ook) zouden we een heel eind komen.
      Op zich heb ik niet zo heel veel tegen huisdieren ofzo trouwens, maar ik snap wat je bedoelt

  3. Ik zeg altijd nee als me iets gevraagd word op straat en voel me nooit schuldig. Ik ken nl de weg naar alle goeie doelen en als ik geld zou willen overmaken, dan doe ik dat echt wel. Dus. 😉

  4. Kijk, dat is nou een verstandige reactie van Zuster Klivia! Ik denk dat ik daar meteen een voorbeeld aan neem. Want ik voel me ook schuldig als ik iets afzeg maar heb ook geen zin om een oeverloos gesprek met iemand te gaan voeren. Met ingang vandaag komt daar verandering in!

Geef een reactie

