Dikke ellende

Ik vermoedde het al een tijdje, maar toen ik gisteren het Nederlands Elftal de ietsiepietsie kleine kans die ze hadden om door te gaan in het EK zag verspelen, wist ik het zeker: De vette jaren zijn definitief voorbij.

Het begon met de politiek. Waren we in de jaren ’80 en ’90 verwend met kabinetten Kok en Lubbers die gewoon keurig hun termijn volmaakten, met het tijdperk Balkenende veranderde dat weer naar het oude liedje en werd kabinet na kabinet ontbonden. Overigens is dat in de geschiedenis van de Nederlandse politiek vaker voorgekomen dan dat de volledige termijn werd uitgezeten.

De economie volgde: Tot 2008 rezen de bergen tot in de hemel, maar vandaag de dag is alles niet zo vanzelfsprekend meer. Ieder jaar wordt de riem een beetje meer aangetrokken en de vooruitzichten blijven somber. Huizenbezitters zien hun bezit in waarde dalen, de zorg wordt ingeperkt en pensioenen staan onder druk. Een erfenis van onze (overgroot)opa’s en oma’s, die de vruchten plukten van onze geweldige zorgstaat en nu de troep aan ons overdragen: “Wij hebben ons best gedaan, kinders, nu is het jullie beurt om voor ‘Volk en Vaderland te strijden’.

Ik vroeg het me door al deze gebeurtenissen al eens af: zijn wij dan de generatie die de magere jaren gaan meemaken? En gisteren kwam wat mij betreft een duidelijk antwoord: Ja!

Zelfs onze nationale trots -Het Nederlands Elftal- slaagde er niet in om de pijn van al het verval te verzachten. Moegestreden van alle ellende in ons koude kikkerlandje (oké, de helft wóónt hier niet eens, maar leef je even in) lieten ze voor de derde keer op rij het hoofd hangen. Naar huis gestuurd na de groepsfase. Wanneer overkwam ons dat voor het laatst? 1980 mensen, 1980.

Er is niets aan te doen, het tij is gekeerd. Ons geluk houdt op. Wat het volgende is? We kunnen er alleen naar raden. Misschien blijkt de vreedzame Eurozone toch niet bestand tegen alle ellende met onze gezamenlijke munteenheid, of blijft het weer almaar slechter worden en belanden we binnenkort in een ijstijd. Wie het weet, mag het zeggen.

Mijn samenvatting: Het is één en al dikke ellende.

21 reacties

Opgeslagen onder Intussen gaat het leven door

21 Reacties op “Dikke ellende

  1. Ja t is idd een grote hoop ellende, dat heb je zp prima samengevat

  2. baasbraal

    Tja, ik laat het zonnetje binnenin me nog maar eens extra schijnen………

  3. En de elfstedentocht ging ook al niet door….toen hadden we het al kunnen vermoeden.
    Sorry, maar ik lees je stukje toch met een grote glimlach hoor

  4. Ik heb ergens gehoord of gelezen (vraag me niet waar ik het van heb…) dat ooit op een dag bij ons, in ons nu nog koude en natte kikkerklandje, palmbomen gaan groeien, de zee lichtblauw wordt en het zomer en winter 25 graden zal zijn… Dan houden we siësta en slapen in een hangmat in ons hutje aan de zee… Lijkt me ook wel wat… 🙂 Maar ja… dan krijg je weer Griekse taferelen, denk ik.

  5. Zus

    Ha lief,

    Je bent er weer! Moet wel vreselijk om je stukje lachen, lekkerding ben je:-)

    kus van zus

    • Zus

      En dan hebben we ook al jaren geen normale zomers gehad, en zijn de winters horror….zullen we emigreren? Als we met z’ n allen gaan wil ik wel!

      • Soms de boel een beetje overdrijven kan best fijn zijn, lekker relativerend, haha! Misschien moeten we eens een balletje opgooien over dat emigreren, wie weet krijgen we het wel voor elkaar 😉

  6. Hoho, niet zo negatief jij. Ik heb de beste jaren sinds -eh- jaren! 🙂

  7. Mama

    Ellende valt wel mee, je schrijft weer!

  8. Mama

    Volgens pappa kunnen we altijd nog naar Suriname

  9. Idd doffe ellende. Daarom heb ik ook geen voetbal gekeken: ik kan het niet aanzien!
    Hardnekkig blijf ik hopen op betere tijden, en om te beginnen met een lekkere zomer 🙂

  10. Jet

    Heerlijk blogje, heerlijke reacties!

Geef een reactie

