Honden-geschiktheids-examen

Als ik de kinderen naar school heb gebracht, loop ik snel weer naar huis. Ik ben ziek en wil snel weer onder de wol. Vlakbij ons huis in een speelpleintje waar de laatste tijd vaak twee mensen hun honden los laten lopen. Het mag daar officieel niet, maar als zij goed op hun honden letten heb ik daar geen moeite mee. Vandaag zijn ze er ook weer en ze staan samen te praten terwijl hun honden rondrennen. Dan ziet één van de honden een kat die maar een paar stappen voor mij staat en het beest springt er blaffend en dreigend op af. Daar houd ik niet zo van en ik houd mijn pas in zodat de eigenaar tijd heeft om zijn hond terug te roepen. Maar de eigenaar doet niets.

Dan ziet de hond mij en hij rent op me af. Nog steeds grijpt de eigenaar niet in. ‘Hou je hond eens bij je’, roep ik, maar hij reageert niet. De vrouw die bij hem staat, komt wel langzaam mijn kant uit, dus ik ga er maar vanuit dat zij de hond gaat halen. Maar nee, zij loopt alleen naar haar eigen hond die iets verderop in de struiken zit. De hond die naar mij was komen rennen, loopt achter haar aan. ‘Waarom doe je niets als ik je vraag om die hond bij me weg te halen’, vraag ik geïrriteerd, terwijl ze langs me loopt. Ze kijkt me aan, maar geeft geen reactie. Ik vraag het haar nogmaals. Weer geen reactie. ‘Zou je antwoord kunnen geven als ik je iets vraag?’, zeg ik nu echt boos. Ze kijkt me aan. ‘Die hond is niet van mij, dus’, is het ongeïnteresseerde antwoord. Inmiddels komt de man ook aanlopen en ik richt me verder maar op hem. Ik stel hem dezelfde vraag. ‘Oh, ik had het niet door’, is zijn antwoord.

Ik probeer de man aan zijn verstand te peuteren dat zijn hond hier helemaal niet los mag lopen en dat hij al helemaal niet zomaar zijn hond op een vreemde moet laten aflopen, omdat niet iedereen (lees: ondergetekende) daarvan gediend is. En dat het dan in ieder geval misschien wel fijn zou zijn als hij zijn excuses zou aanbieden. Maar de man haalt zijn schouders op en zegt: ‘Mensen houden hun kat toch ook niet aan de lijn? En als u nu gewoon was doorgelopen, was u al lang binnen geweest.’

Ik ben bang dat ik hem heel woest heb aangekeken en daarna zo boos mogelijk ben weggebeend voor zover mijn zieke lijf me dat toeliet. Man, man, wat was ik kwaad. En afgaande op hun reactie, is het denk ik helemaal niet gek dat ik die hond niet vertrouwde. Want een hond is zo trouw als zijn baasje.

Misschien moet er maar een honden-geschiktheids-examen komen voor mensen zo’n schattige, lieve pup aanschaffen. Zou in ieder geval voor mijn gemoedsrust heel fijn zijn.

6 reacties

Opgeslagen onder Intussen gaat het leven door

6 Reacties op “Honden-geschiktheids-examen

  1. :s zow Hey kweenie hoe ik had gereageerd als ik jou was tegengekomen

  2. O, ik heb daar ook zo’n hekel aan. Aan honden, maar vooral de baasjes die zo doen.

  3. Tja en dan vinden sommige mensen het vreemd dat kinderen ook vaak “lomp” reageren. Als die net zo’n “opvoeding” krijgen als sommige honden…Ik weet wel zeker dat ik net zoals jou gereageerd zou hebben. Je goed recht, Judith. Nog een geluk dat je je kindjes niet bij je had. Beterschap!

  4. @Henriekah: Haha, ik ben ook zo’n naar mens natuurlijk 😉
    @Mammalien: Soms vergeten hondenbezitters weleens dat niet iedereen zo dol op hun hond is als zijzelf zijn
    @Mirjam: Dank je.

  5. @ maar mijn hond is ook best lief behalve die keer dat hij iemand beet natuurlijk 😉

  6. Ik heb zelf een hond die uiteraard keurig opgevoed is ;), maar ik heb er ook een hekel aan als vreemde honden naar me toe komen omdat je gewoon nooit weet wat ie gaat doen. En die baas van die hond: volgende keer als je ‘m tegenkomt nog maar eens een dreigende boze blik toewerpen!

Geef een reactie

