Acceptatie

Het is gek wat er van je overblijft als je door vermoeidheid weinig meer kunt. De dagen voelen bij het opstaan te lang om te overbruggen, maar bij het slapengaan te kort en onproductief. De ‘had ik maars’ vliegen dan voorbij, de ‘kon ik maars’ komen tevoorschijn. En ergens tussenin gloeit een smeulend hoopje acceptatie. Het ‘ach ja, het is nou eenmaal zoals het is’ met bijbehorende, gelaten zucht.

Maar als ik dan de volgende morgen de resten van een energieloze dag bij licht bekijk, wordt de onmacht me soms teveel. De wasmanden puilen uit met vieze en schone was. De kasten zijn juist leeg. Het aanrecht staat nog vol met vuile vaat en het speelgoed is maar half-half opgeruimd. De vloer moet hoognodig gezogen worden en met een geoefende blik ontwijk ik alle andere oneffenheden zoals vieze ramen, stof in de vensterbank en meubels die scheef staan.

Ik neem me voor om in ieder geval één van de probleemgebieden aan te pakken, maar ben blij als het me gelukt is om de hoognodige zorg aan de kinderen te geven. En dan plof ik maar weer op de bank. Of in bed als het me gegund is.

Het is even niet helemaal wat ik me ervan had voorgesteld, het leven. Of beter, het is even helemaal niet wat ik me ervan had voorgesteld.

Ach ja, het is nou eenmaal zoals het is. Zucht.

8 reacties

Opgeslagen onder Intussen wil het even niet zo

8 Reacties op “Acceptatie

  1. Dat is echt lastig. Of k..t, zo u wilt.
    En je weet vast dat het wel weer zal veranderen, maar dat helpt je nu wsl ook niet zo veel.
    Een digitale arm om de schouder, dan maar.

  2. Afgelopen week hier ook zo’n week. Te moe om iets te doen maar me ondertussen ergeren aan alle dingen die jij ook al opnoemt. Maar dan denk ik maar terug aan 3 jr geleden toen ik rond deze tijd midden in een burn out zat. Dát wil ik dus nooit meer, dat vreselijk gevoel van toen en dat scheelt wel iets als ik weer op de bank hang en te moe ben om iets op te pakken hier in huis. ’t Is niet makkelijk om de boel dan de boel te laten, ik snap je precies, maar terug naar ‘toen’ wil je ook niet en dan zit er niets anders op dan toch maar even los te laten. ’t Komt goed meis, ’t komt goed. Ik hoop de zon die volgende week verwacht wordt je hier ook wat bij kan helpen.

  3. Niet leuk. Accepteren is al heel wat. Sterkte!

  4. Hoi schat,

    Wat vind ik dat vreselijk rot voor je. Net nu je dacht dat weer redelijk terug aan het komen was. Het is niet eerlijk, heb je enig idee waarom je nu een terugval hebt, daarachter komen is misschien een hulp….Ik hoop zoo dat dit maar voor heel korte duur is . Ik denk aan je

  5. Katterdekat. Ik weet precies waar je het over hebt. Zucht. Al anderhalf jaar word ik geplaagd door mysterieuze moe-aanvallen. ’t Is zelfs zo erg dat ik standaard terug naar bed ga als ik mijn dochter heb uitgezwaaid. As. dinsdag ga ik voor de derde keer naar de acupuncturist. Hopelijk het het. Ik houd je op de hoogte…
    Houd goede moed hoor! Lieve beterschapsgroeten.

  6. @Sannah: ja, dat is het, en: dank!
    @Verwonderd: Vandaag was de zon al heel fijn, dat helpt echt wel. Raar hè, dat je wéét dat het af en toe nodig is om even los te laten, maar dat het toch zo lastig blijft soms?
    @Mammalien: dank je!
    @Henriekah: ja hoor, ik weet wel hoe het komt. Stom genoeg kom je daar soms achteraf achter…
    @Mirjam: Wat vreselijk vervelend joh! Ik hoop dat het beter wordt!

  7. Hee schat,

    Ik was je blog aan het bijlezen (veels te lang geleden) en lees (nu pas) over je burnout. Wat erg voor je. Heel veel sterkte, ik hoop dat je snel weer fitter bent. Liefs!

    • Dank je Mel. Ben niet zoveel op mijn blog te vinden, dus ik zie je berichtje nu pas. het gaat steeds een beetje beter, maar ik ben er nog lang niet helemaal bovenop. Zoiets heeft echt tijd nodig…..

Geef een reactie

