Niet hetzelfde

Langzamerhand kom ik erachter wie ik ben. Op 31-jarige leeftijd snap ik eindelijk dat ik niet hetzelfde hoef te zijn als mijn buurvrouw. Dat het oké is om af en toe te gaan zitten als ik merk dat het me even te veel is. Dat het prima is om niet altijd te willen opruimen en schoonmaken. Dat het beter bij mij past om de dag te structureren.

Het is niet lui, mijn manier van huishouden is niet verkeerd, mijn karakter is niet minder. Het is hooguit anders, maar dat is het in zekere zin bij iedereen, toch?

Ik heb besloten me niet meer te conformeren aan ‘hoe het moet’. Dat betekent niet dat ik heel dwars doe wat ik zelf wil. Nee, maar ik besef nu dat het geen nut heeft om te willen voldoen aan het ideaal. Want er is altijd iets wat daar niet aan voldoet, in ieder geval in mijn leven.

Het geeft niet dat mijn brein blijkbaar anders werkt dan dat van jou. Het geeft wel dat ik dat heel lang niet heb geaccepteerd. Ik ben wie ik ben en functioneer zoals ik functioneer. En nu wordt het tijd om daar blij mee te zijn.

6 reacties

Opgeslagen onder Intussen gaat het leven door

6 Reacties op “Niet hetzelfde

  1. Nee, het geeft ook niet dat je dat heel lang niet hebt geaccepteerd.
    En ook niet als je dat in de toekomst toch nog eens lastig zou blijken te vinden.

    Het télt, dat je het je nu bewust bent. En dat gééft, aan jezelf.

  2. Daar heb je gelijk in. Jezelf accepteren en gewoon doen wat jou goed dunkt.

  3. Het is inderdaad oké om jezelf te kunnen en mogen zijn. Niet meer functioneren naar de maatstaven van anderen maar zoals bij jou past. Bij mij heeft het heel wat jaren langer geduurd voordat ik dáár achter was en het ook ging leren.

  4. Je bent precies goed zoals je bent. Zelfkennis is en blijft een schone zaak en ja, de tijd zal het ons leren 😉
    Maar als iedereen hetzelfde zou zijn, was er toch niets aan?
    Fijn dat je weer beter in je vel zit. Fijne zondag nog met je gezin.

  5. @Sannah: je hebt gelijk hoor. maar het had wel een hoop gedoe kunnen voorkomen als ik het eerder begrepen had.
    @mammalien: ja, maar wel met die nuance, dat het niet alleen maar om mezelf draait 😉
    @Neeltje: gek hè, dat dat blijkbaar zo werkt soms
    @Mirjam: dank je.

  6. baasbraal

    Er zijn meer mensen die dat na hun vijftigste ontdekken dan ervoor en een heleboel mensen ontdekken het nooit. Waarmee ik maar wil zeggen dat je hardstikke vroeg bent met ontdekken en dat je je hele leven nog hebt om te ontdekken wat dan WEL bij jou past en wat je WEL allemaal kan. Succes, je bent al helemaal op de goede weg!

Geef een reactie

