Vrijdag – Dagboek

Zondag 31 juli
We hebben afgesproken vanavond bij mijn broer Luuk en zijn vrouw Iris te gaan eten en dus stappen we eind van de middag allemaal op de fiets. Het is een kwartiertje rijden, voor Tom ook prima te doen. Eenmaal daar duiken de kinderen meteen de tuin in, terwijl de volwassenen met elkaar bijpraten.
Omdat het lekker weer is, besluiten we buiten te eten. Luuk en Iris hebben net een nieuwe picknick-tafel en die moet natuurlijk ingewijd worden. Als Iris haar Mexicaanse saus met chocolade serveert, zie ik drie paar glimmende oogjes. Avondeten met chocolade erin is natuurlijk wel superstoer en zéker als het met pannenkoekjes (wraps) gegeten wordt! Na het eten kijken de kinderen ons dan ook met rode monden aan, wat was dat lekker.

Woensdag 3 augustus
Vandaag komt Lisa spelen, een vriendinnetje van Fleur. Ze is een stuk ouder, gaat na de zomervakantie al naar groep acht, maar ze zijn helemaal gek op elkaar. Fleur begint meteen al over Lisa als ze wakker wordt en als de deurbel gaat is ze door het dolle heen. Maar ook Tom en Emma vinden het geweldig. Bezoek is altijd meer dan welkom bij ons thuis. Met luid gepraat en gelach wordt Lisa binnen gehaald en voor ik het weet, zijn ze allemaal boven. Daar heb ik bijna geen omkijken meer naar en dus begin ik maar eens aan mijn huishouden. Ook weleens prettig, want dat komt er weinig van tijdens de vakantie.
Lisa eet tussen-de-middag ook een broodje mee en dus maken we er een klein feestje van: witbrood met knakworstjes. Simpel, maar altijd goed. Als het laatste broodje erin zit, gaat de bel. Wat een timing, dat is Lisa’s moeder. Na nog wat knuffelen en zwaaien, zit het bezoekje erop. Ik kijk naar mijn stralende meisje, wat een plezier heeft ze gehad, en daar geniet ik natuurlijk nog het meeste van.

Zaterdag 6 augustus
Het is de eerste zaterdag van augustus en sinds ik met Thijs getrouwd ben, betekent dat tijd voor de Jaarmarkt in de plaats waar hij geboren is. Zijn oude buurman rekent sinds hun verhuizing elk jaar op de hele familie en ik kan me niet herinneren dat we ooit een keer overgeslagen hebben.
Als we aankomen bij buurman Klaas zijn mijn schoonouders er al en ook schoonzus Ellen met neefjes Jesse en Aron. Buurman Klaas wil meteen met ons de markt op en dus slenteren we in een zacht zonnetje langs dezelfde kraampjes als ieder jaar. Als een echte opa koopt hij ballonnen voor de kinderen om op te laten en daarna laat hij zich ook nog verleiden om van die grote, aluminium ballonnen voor de meisjes te kopen. Emma kiest een prachtige, paarse vlinder en Fleur een vreselijke, fluorroze bloem met knalgeel hart. Ze zijn er helemaal blij mee. Tom kijkt een beetje beteuterd, hij wil ook een ballon. Ik beloof hem samen met hem bij een ander kraampje te gaan kijken voor een echt jongenscadeautje. Hij slikt een keer en zet zich dapper over zijn teleurstelling heen.
Als we terugkomen in de tuin van Klaas, ziet oma de mooie ballonnen en ook Tom zonder cadeautje. Ze tovert geld uit haar portemonnee tevoorschijn en ik vertrek met een glimmende zoon naar een echte jongenskraam. Hij heeft het al snel gezien, het wordt net zo’n insectenhorloge als neef Aron. Het ding heeft een soort bol netje bovenop de pols waarin insecten bewaard kunnen worden. Zodra hij het horloge heeft betaald, gaan Aron, Jesse en Tom op acht. Schattig, vind ik, tot Tom echt met een spin in zijn netje aankomt. Ik griezel ervan en vraag me ineens af of er geen gevaarlijke spinnen zijn in Nederland. Ondertussen zitten Fleur en Emma op het pad met hun ballonnen te spelen. Dan maakt Emma het knoopje waarmee haar vlinder aan haar pols zat los. De vlinder vliegt weg en Emma kijkt haar mooie ballon met een pruillipje na.
Buurman Klaas ziet het gebeuren en sust het kinderleed met ijsjes en inderdaad, de vlinder is gauw vergeten. Na een lange dag stappen we moe maar tevreden op de fiets terug naar huis, de lelijke bloem wappert vrolijk achter ons aan.

1 reactie

Opgeslagen onder Vrijdag - Dagboek

Een Reactie op “Vrijdag – Dagboek

  1. Zondag: vind je ’t gek dat de kids het naar hun zin hebben? Buitenspelen en lekker eten.
    Woensdag; precies mijn ervaring. Een lief ouder kind en broodjes met worstjes doen het altijd goed.
    Zondag: leuk zo’n gezellige buurman die jaarlijks zijn huis openstelt voor het hele spul. Wat een leuke traditie!
    Je blog leest leuk: maar liefst drie ‘feestjes’!

Geef een reactie

