Dinsdag – Blogmening

 

Komkommers for sale!

 

Komkommers, eet jij ze nog? Ik heb er eentje in de koelkast en heb ‘m toch nog maar eventjes laten liggen. Net als de sla en de tomaten. De kans is natuurlijk groot dat er niets aan de hand is en over mezelf maak ik me eigenlijk nog niet eens zoveel zorgen. Eerder over de kinderen. Stel dat ik ze besmet voedsel voorzet, terwijl ik weet dat er een (hele kleine, maar toch) kans zou kunnen bestaan op besmetting met de EHEC-bacterie

Noem me paranoïde, maar ik heb even tijd nodig om mijn standpunt te bepalen. En tot die tijd wacht ik eventjes met de rauwkost. Ik heb bijvoorbeeld ook geen flauw idee uit welk land de komkommer, tomaten en sla in mijn koelkast zijn gekomen. Stel je nou toch voor dat ze nét uit Spanje blijken te zijn geïmporteerd en hartstikke besmet. Brrr, ik krijg al kriebels bij het idee.

Ik vrees dat de lading van nu gewoon hupsakee in de vuilnisbak verdwijnt en dat ik de komende tijd eventjes extra oplet waar mijn voedsel vandaan komt. Better safe then sorry, denk ik dan maar.

Ondertussen zitten tuinders met een enorm overschot aan komkommers. En dat is dan wel weer de keerzijde van al die voorzichtige mensen. De overheid trekt er tien miljoen voor uit om de schade te vergoeden. Maar ik vraag me dan af of dat geld niet beter besteed zou kunnen worden om de komkommers te testen op die EHEC-bacterie en ze vervolgens een Oké-keur mee te geven. Dan weten we allemaal waar we aan toe zijn en kunnen we weer volop gezonde komkommers eten. Klinkt supersimpel en daarom zal er wel weer iets mis zijn met mijn oplossing.

Hoe dan ook, hoe denk jij erover. Eet jij gewoon komkommer, sla en tomaten, check je eerst waar het vandaan komt of laat je het allemaal even links liggen? Ik zou zeggen: schrijf er maar op los!

13 reacties

Opgeslagen onder Dinsdag - Blogmening

13 Reacties op “Dinsdag – Blogmening

  1. Links liggen. Alleen de komkommers trouwens. Vind mezelf lichtelijk raar, maar ongemakkelijk aan een komkommer beginnen is ook weer zoiets. Dus dan maar even niet.

    Waar ik vooral op wacht is de uitkomst van alle onderzoeken, waar is de komkommer besmet geraakt en vooral: hoe!

  2. Ik trek me nooit wat aan van dit soort berichten. Gisteren dan ook een heerlijke tomatensalade gegeten. Jill aan de komkommers.

    Meestal blijkt het een storm in een glas water te zijn…

  3. Mieke

    Ik trek mij er ook niets van aan. Maar ik doe dan ook mijn best om zoveel mogelijk Nederlandse tomaten, komkommers en paprika’s te eten.

    Ik denk dat het goed is dat de overheid tuinders steunt. De prijzen ook van komkommers zijn de afgelopen jaren niet zo goed geweest, een beetje steun kan geen kwaad.

    Wat ik me wel afvraag is hoeveel jij voor een komkommer wilt betalen als ze allemaal getest moeten worden.

    De komkommer in jouw koelkast kan je gewoon wassen en schillen en dan is hij hoe dan ook goed te eten.

  4. Ik zal ’t je nog sterker vertellen: wij hebben zondag nog Hollandse sla en komkommer gegeten. Gisteren paparika’s, tomaten, courgette, prei en uien. Alles goed gewassen (nou ja, niet die ui) en toen – hoppa – zo in ’t mondje. Niets aan overgehouden!

    Wat hebben we allemaal al niet overleefd? Gek koeienvlees, Israelische kwik-sinaasappels, dubieuze druiven, gemanipuleerde mais…

    Kortom: wij zijn er nuchter onder.

  5. Ik eet voor de zekerheid even geen komkommer (http://blog.aukje.me/2011/05/30/uit-eigen-tuin-3/). Maar vind de berichten er om heen weer allemaal lekker onduidelijk. Want kwamen die komkommers nu wel of niet uit Spanje? En gaat het nu ineens ook over sla en tomaten of is daar niets mee aan de hand?

    Dan komt er nog het advies dat je ze voorlopig nog wel kunt eten. Vooral dat woordje voorlopig, lekker onduidelijk.

  6. Straks mogen we weer worden inge-end met God weet wat voor troep. Overigens at ik al geen komkommers.

  7. Mammalien

    Ik weet verstandelijk wel dat het stom is, en zielig voor de kwekers,maar als ik het woord diarree-ziekteverwekkende bacterie al hoor dan eet ik alleen nog maar droge crackers en krijf alsnog last van allerlei ingebeelde kwalen, hihi. Dus dan maar een vitaminepilletje extra….

  8. Lastig onderwerp. Ik heb hier ook nog eentje in de koelkast. Al dagen. Rationeel : ach, ’t zal wel goed zitten. Komkommer uit Nederland. Maar ik laat ‘m dus wel liggen…..

  9. Hier in Spanje hebben we Nederlandse komkommers in de schappen …
    wat zal’k daar nou weer mee doen …

  10. HartelijkeHulk

    Ik houd niet van komkommers, nooit gedaan ook vanwege de smaak.
    Ik heb ze ooit weleens proberen op te steken toen mijn sigaren op waren maar ze branden voor geen meter!

  11. @Cinner: precies, eerst maar eens even duidelijkheid. Ik ben vandaag in ieder geval wel weer gerustgesteld.
    @zuster_klivia: je hebt hoogstwaarschijnlijk helemaal gelijk!
    @Mieke: Nee, ik wil niet meer voor geteste komkommers betalen, ik wil dat de overheidssteun op een andere manier gebruikt wordt 😉
    @MirjamKakelbont: En? Nog niet ziek geworden 😉
    @Aukje: herkenbaar…
    @Paco: dat inenten zal wel meevallen, toch?
    @Mammalien: precies, alleen het idee al hè?
    @Marjan: herkenbaar… inmiddels liggen er twee in mijn koelkast, Thijs nam vandaag nog een extra exemplaar mee. Ik denk dat we er morgen toch maar eens aan moeten gaan beginnen.
    @Sannah: dat is dus juist de vraag, wat jij er mee wilt doen 😉
    @Hulk: dat maakt de beslissing wel een stuk makkelijker, haha!

  12. Inmiddels blijkt dat het waarschijnlijk op geen van de voorheen genoemde groentes zit, en mag Joost weten wat de bron van besmetting is. Ben nu maar gewoon even blij dat ik in Nederland zit.

    • Ja, maar nu blijkt die bacterie waarschijnlijk ook weer gevaarlijker dan we dachten…. Tja, het zal wel. De komkommers zijn hier inmiddels gewoon weer in gebruik, we zien wel. Blijkbaar is er niet zoveel aan te doen.

Geef een reactie

