Maandag – Mamatijd

Tijd samen

Leuk, kinderen. Maar hoe kom je nog aan tijd voor elkaar toe? Inplannen, zo ongeveer de grootste dooddoener in deze context, maar wel helemaal waar. Bij ons gaat dat met vallen en opstaan. We hebben een tijdje goede oppas, die vragen we regelmatig en dan kunnen wij even lekker samen weg. Daarna hebben we een tijdje geen goede oppas meer, want degene die we hadden studeert inmiddels, is verhuisd of heeft een vriendje/vriendinnetje en dus geen tijd meer. En dan ineens is er zomaar een maand voorbij en hebben we niets samen gedaan. En dan gaat er nog een tijdje overheen voor we dat beseffen. En dan nog een tijd voor we weer geschikte oppas hebben gevonden. Maar dan is het al zover dat we voornamelijk nog in taken met elkaar communiceren: “Heb jij het vuilnis al buiten gezet, gekookt, boodschappen gedaan, die luier verschoond?” Okay, ik chargeer natuurlijk. We hebben doorgaans een heel leuk huwelijk, écht waar, maar zo werkt het wel. Als je niet oppast, heb je ineens een werkrelatie gekregen. Terwijl het vroeger toch zo leuk begon met leuke dingen doen en zo verliefd zijn en nog meer van dat soort dingen.

Van nature vinden Thijs en ik het allebei niet zo leuk om afspraken in te plannen. Wij zijn meer van de spontane acties. Maar vind maar eens een oppas als je om zes uur ’s avonds bedenkt dat je diezelfde avond eigenlijk wel eventjes samen weg wilt. Negen van de tien keer werkt dat gewoon niet. En die ene keer dat het wel werkt is natuurlijk leuk, maar daar kun je niet op teren. En daarom trekken we, figuurlijk gesproken, eens in de zoveel tijd onze agenda’s om toch maar wat in te plannen. Dat vinden we vervolgens dan zo leuk dat we afspreken om regelmatiger af te spreken. Maar ja, dat zit gewoon niet zo in de aard van het beestje en verwatert vaak toch weer.

Hoe doen jullie dat? Zijn jullie er goed in om samen leuke dingen te plannen of gaat het bij jullie ook met horten en stoten? Of heb je misschien nog goede tips die helpen om de continuïteit er een beetje in te houden? Laat het me weten!

9 reacties

Opgeslagen onder Maandag - Mamatijd

9 Reacties op “Maandag – Mamatijd

  1. Mijn dochter is 11 en die kan -gelukkig- prima even alleen zijn. Daarbij gaat ze meestal in de schoolvakanties uit logeren, naar oma toe. Dus dan hebben we het rijk alleen.

    Dus nee: hier loopt het gelukkig allemaal soepel en lekker. En we komen echt aan ‘ons’ toe.

  2. Nu ik je blog lees, schiet het me weer te binnen. Hoe dat ook alweer ging toen Kind net geboren was maar ook daarna. Dat zo’n kruimel je hele leven dicteert en je dag indeelt. Jij hebt je maar aan te passen. Maar wij hebben er maar eentje (voor de grap zeg ik er meestal maar bij: ze telt voor twee). Bovendien hebben wij altijd een uitstekende oppas gehad. Opa en Oma die dicht in de buurt wonen, dus ja… Ik vrees dat je aan mij wat betreft tips, niet veel hebt. Groetjes!

  3. Volgens mij is het bij iedereen met kleine kinderen hetzelfde: of je bent een goede planner met een ruime hoeveelheid goede oppassers, of je komt je huis niet meer uit samen. Of wel omstebeurt, met vrienden of familie, als de ander oppast.

    Ik heb nu alleen oma al oppas, de “meisjes” die ik had laten het ook afweten. We gaan dus eigenlijk zelden meer samen uit… Maar acht dat komt wel weer.

  4. HartelijkeHulk

    Ach, wij hebben er 7.
    Alle tijd ging daar inzitten.
    En nu de laatste 15 is weten wij niet meer hoe we het moeten doen.
    Nooit geleerd n.l.

  5. Wij doen heel zelden iets zonder kinderen. Veel meer dan 2 keer per jaar is dat echt niet. Maar met name omdat we het niet willen. Wij kunnen het gewoon ook heel fijn hebben met elkaar en dan ben ik echt, maar dan ook echt geen moederkloek. Ik werk en heb mijn eigen dingen, de man werkt heel veel en daarin zijn we onszelf. We hebben een fijn leven en ik vind persoonlijk niet dat communicatieproblemen opgelost moeten worden met samen weggaan. Dat gaat in ons geval ook heel prima met een wijntje op de bank 😉

    Niet dat ik overigens vind dat samen weggaan negatief is, ik voel wel vaak die druk van moeten. Terwijl wij het dus niet willen. En ik wil dan ook niet in dat hoekje van “echte moeder” gedrukt worden! (nogmaals een knipoog, want ik zeg veel dingen met een knipoog)

  6. Nicole

    Ha lief,
    Eindelijk eens de tijd genomen om je nieuwe blog te bewonderen, niet voor niets blijkt al, je schrijft zoals gewoonlijk weer geweldig. En ja bovenstaande herken ik wel,maar dat weet je 🙂
    Zo en nu gauw de kids op bed leggen en m’n man orders geven hahaha en hopelijk heb ik gauw tijd om de rest ook te lezen, want ik loop op deze blog schromelijk achter. Kus van je zus 🙂

  7. @allen: Grappig, voor sommigen komen de herinneringen terug, anderen denken er anders over dan ik (heel naïef dacht ik echt dat iedereen hier hetzelfde over dacht).
    @Nicole: Ha, je hebt me gevonden!!! Gezellig 😉

  8. mirjam

    even je blog gelezen en moest gelijk denken aan die keer dat ik jullie tegenkwam tijdens jullie uitstapje. Zag er zo gezellig uit 😉
    Maar, je kan thuis ook leuke dingen plannen hoor. Samen eten als de kinderen op bed liggen, filmpje huren, met lekkere hapjes op de bank (met tv/pc uit), spelletjes doen, samen hapjes maken en gezellig opeten, samen in bad met wijntje, bbq-en op het balkon, etc.
    O, heb er nog één: babyfoon bij de buurvrouw neerzetten en er dan even een uurtje uit.

Geef een reactie

