Dinsdag – Blogmening

Eindexamens

Eindexamen tijd. Overal zitten scholieren in een sporthal aan een tafeltje om hun examen te doen. Nederlands, Frans, Wiskunde. Ze klagen achteraf over de temperatuur, over de moeilijkheidsgraad van de examens of over herrie in de omgeving. Ze vergelijken antwoorden met elkaar en gaan gauw weer terug naar huis. Nog even dat laatste hoofdstuk doornemen of nog een proefexamen doen. Of helemaal niets meer doen en lekker hangen, want nu moet het er inmiddels toch wel in zitten.

Mijn Havo-examen ging ongeveer zo: het hele jaar had ik alleen maar het hoognodige gedaan en een paar weken voor het examen schrok ik ineens wakker. Ik maakte een schema en ging aan het studeren. Voor het eerst in mijn leven zat ik uren achter elkaar te blokken.

Dankzij dat harde werken die laatste weken heb ik mijn eindexamen op het nippertje gehaald, maar écht fraai was het niet. Soms vraag ik me weleens af hoe mijn cijferlijst eruit zou hebben gezien als ik serieuzer had gewerkt.

Hoe ben jij je examentijd doorgekomen? Was het blokken en zweten of haalde je het op je gemak?

13 reacties

Opgeslagen onder Dinsdag - Blogmening

13 Reacties op “Dinsdag – Blogmening

  1. Ik ben door ook ongegeneerd niks doen 2 x blijven zitten in Havo 4 en moest van school. Toen ik respectievelijk 30 en 34 was, heb ik een MBO en HBO papiertje gehaald en -3x raden- daar ook niks voor gedaan. Even een dagje van te voren en op weg naar school de boeken induiken en klaar.

    Ik ben gezegend met een idioot geheugen. Zeker als iets me interesseert, dan blijft het gewoon ergens hangen.

    En -men- wat ben ik daar blij mee 🙂

  2. Op mijn slofjes. Zowel de schoolonderzoeken als het centraal.

    • vwo dus op mijn slofjes doorgekomen, nooit heel enthousiast geblokt, begon meestal bij een proefwerk pas het boek in te kijken, dat bleek genoeg voor goede cijfers. Achteraf denk ik dat een beetje meer motivatie en échte interesse ook wel belangrijk zijn, maar misschien leer je dat pas als het soms wat moeilijker gaat? Of hoort het gewoon bij de puber…

      • Ik denk dat het voor veel pubers wel herkenbaar is, al zal het toch ook wel een beetje van persoonlijkheid afhangen.

  3. In mijn eindexamenjaar heb ik ervoor gezorgd dat ik er door de schoolonderzoeken steeds goed voor stond. Gelukkig maar, want mijn geschiedenis-examen verpestte is zo erg, dat ik op mijn eindlijst nog net een 6 stond. 🙂

  4. Ik heb altijd wel mijn best gedaan. Er was..zo bleek tijdens het examen….behoorlijk wat blijven hangen. Ik heb wel altijd voor alles hard moeten blokken . Dus heb het hele jaar en de periode van het examen geblokt als een malle. Met redelijke resultaten. Alles resulterend in 7 of meer. Behalve dan duits. Mager zesje!

  5. Ik weet het niet meer!!! Verdrongen zeker:-). Maar wel geslaagd.

  6. Een keer blijven zitten, omdat ik echt helemaal niets deed.
    Verder eigenlijk appeltje eitje, met een zeer nette lijst.
    Het jaar daarop brak het me echter op: op de universiteit moest ik maar een paar uur aanwezig zijn en werd verwacht dat ik de rest thuis deed. En tja, dát had ik nou juist niet geleerd …

    • Dat was dus idd mijn punt: soms is het niet slecht om in het begin van je schoolcarriere wat moeite te hebben met bepaalde dingen….

      Ik was overigens wel gedisciplineerd genoeg om gewoon netjes eerder te beginnen toen ik eenmaal op de universiteit zat en het niet meer op de avond ervoor lukte, leren voor tentamens…. Dat zit blijkbaar ook in m’n karakter.
      Man is er helaas (want heel slim maar veel te chaotisch) op gesneuveld. zijn universitaire carriere.

Geef een reactie

