Maandag – Mamatijd

Ziekenhuis of Thuis?

Toen Tom nog veilig in mijn buik zat, wist ik het zeker: ik wilde thuis bevallen. In gedachten zag ik het helemaal romantisch voor me, met kaarsjes, fijne muziek en al dat soort dingen meer. Voor het gemak vergat ik even dat ik er vaak juist helemaal niet aan denk om kaarsjes aan te doen en dat geldt des te meer voor muziek: als ik druk bezig ben, dénk ik er gewoon niet aan om muziek te draaien. Maar goed, ik zag het zo voor me en zo zou het dus ook gebeuren wat mij betreft. Maar aan het einde van mijn zwangerschap veranderde mijn mening. Tom daalde maar niet in en dat was reden voor een bekken-onderzoek bij de gyneacoloog. ‘Niet te krap, maar ook niet riant ruim’, was het oordeel. En dus mocht ik het gewoon ‘zelf proberen’.

Mijn zelfverzekerdheid was daardoor wel een beetje verminderd en voorzichtig kaartte ik bij de verloskundige aan dat ik misschien toch wel liever in het ziekenhuis zou willen bevallen. Zij vond dat het wel goed zou komen en stelde me gerust: “We gaan het gewoon lekker thuis proberen.” Achteraf bezien pakte dat toch niet helemaal goed uit, en dus ging ik -met persweeën en al- alsnog naar het ziekenhuis. Uiteindelijk werd hij een paar uur later met een keizersnede geboren.

Daarna heb ik vaak gedacht: had ik maar doorgedrukt, zodat we meteen naar het ziekenhuis waren gegaan. Liever vroeg naar het ziekenhuis en er daar achter komen dat het niet lukt, dan zo op het laatste moment alsnog naar het ziekenhuis moeten gaan, wat mij betreft. Tijdens mijn laatste zwangerschap bood de verloskundige nog even aan dat ik best wel thuis mocht bevallen. Daar heb ik dus duidelijk ‘nee’ op gezegd.

Maar goed, bevallen is natuurlijk hartstikke persoonlijk. Mijn voorkeur voor het ziekenhuis hoeft natuurlijk niet de jouwe te zijn. Of wel? Ik hoor het graag.

10 reacties

Opgeslagen onder Maandag - Mamatijd

10 Reacties op “Maandag – Mamatijd

  1. Ik ben bevallen in het ziekenhuis. In Zeeland zijn geen verloskundigen en iedereen gaat naar het ziekenhuis. Ik was daar erg blij mee. Ik had ervan gebaald als ik thuis had moeten bevallen, de rommel, de vreemde mensen over de vloer. Nee, dank u.

    Plus dat ik via mijn werk heel veel dingen verkeerd heb zien gaan met thuisbevallingen.

    Ik had er niet gerust op geweest.

  2. Alle4 kinderen thuis bevallen. Achtertaf was dat goed

  3. Ik wilde per se thuis bevallen, zolang het niet ten koste zou gaan van mn kindje. Nou ik heb het geweten, ik ben ruim 22 uur bezig geweest. Uiteindelijk zei de verloskundige: ‘als ’t kindje er over een half uur niet is, dan gaan we naar het ziekenhuis.’ Toen ben ik gaan persen tot ik een ons woog en na een uur was het er: een meisje!
    Nadeel van thuisbevallen: in ’t ziekenhuis was ze sneller geboren, want dan hadden ze de tang gepakt
    Voordeel van thuisbevallen: dat je thuis bent…

  4. Ik had het graag gewild maar het zat er niet in; geplande keizersnee, twee maal.
    Hier in Spanje is t sowieso in t ziekenhuis en staan ze je heel raar aan te kijken als je verteld dat t in N’land ook thuis kan. Inmiddels kan ik me ook wel voorstellen dat iemand liever niet thuis bevalt, vroeger was ik daar n stuk (noem t minder ruimdenkend of strikter) in.

  5. De eerste keer twijfelde ik, ik koos op het laatste nippertje voor thuis. Verlosk prikte de vliezen door en .. jawel, in het vruchtwater gepoept en alsnog naa rhet ziekenhuis. Helemaal niet leuk, met flinke weeeen. Ik was overigens ook altijd bang dat ik thuis zou beginnen en dan halverwege, of met een niet eruit willende placenta ofzo alsnog zou moeten. Dat leek me niks.

    De keren daarop wist ik het zeker, lekker naar het ziekenhuis. Geen gedoe thuis, lekker “veilig” idee om daar te zijn waar mensen op de je letten en er genoeg apparatuur voorhanden is (en iemand die je bed verschoont)…

  6. HartelijkeHulk

    Het ‘bevalt’ mij thuis nog steeds uitstekend!

  7. HartelijkeHulk

    Vreselijk die bevallingen!
    Had ik nooit aan moeten beginnen.
    En dan ook nog eens 6 keer, gloeiende, gloeiende!
    De eerste 6 in het ziekenhuis en de laatste thuis.
    Bij de tweeling ging ik bijna om zeep.
    Wij wisten n.l. niet dat het er 2 zouden worden, totdat er na de eerste geborene nog een bobbel zat.
    Als die is geboren, loopt er een zustertje langs die een doodgemoederde opmerking maakt, “ik zie nog een bobbel”!
    Toen sprong ik zowat tegen het plafond en ik zag Hulkinnetje vlak onder mij.
    Daarna kreeg ik die zogenaamde ‘prachtige’ nageboorte te zien met dat vlies in het midden zodat het echt een één eiige twin was, waarna ik Hulkinnetje vroeg of ik even in bed mocht liggen.
    De laatste die thuis is geboren, was echt de mooiste bevalling, zeker met daarna alle kinderen erbij die het vanwege het grote leeftijdverschil allemaal goed begrepen.

  8. 🙂 hahah laat ik je niet vermoeien met nogmaals het hele verhaal maar ik ga voor t ziekenhuis. Maar dan NIET het laatste ziekenhuis. Dan maar in jouw stadje, daar “beviel” het me toch veel beter!

  9. @allen: Leuk om jullie ervaringen te lezen!

  10. Ik heb er -tevergeefs- heel wat voor gestreden om thuis te mogen bevallen. Maar in verband met mijn hartafwijkinkje en de daarbijbehorende antibioticastoot na erg bloederige dingen zoals bevallingen, mocht dat dus niet. Alleen de eerste kwam spontaan, op de dag dat ik ingeleid zou worden, 2 weken overtijd. De andere 2 werden dus na 14 en 10 dagen overtijd ingeleidt. De tweede bevalling was een weeënstorm. Tussen inprikken van infuus en glibberig kind op mijn buik zat twee en half uur… Heel raar als het zo snel gaat en je ineens mag gaan persen terwijl je psychisch nog niet zover bent en zelf denkt dat het nog steeds uuuuren gaat duren en om dan na 1 perswee ineens een kind op de wereld te zetten… Bij de laatste was een beetje gel genoeg om de bevalling op gang te krijgen en 4 en half uur later was ze er. Bij alle 3 was ik achteraf best blij dat ik in het ziekenhuis was, terwijl ik van te voren steeds zo graag thuis wilde bevallen…

Geef een reactie

