Dinsdag – Blogmening

Niet knoeien!

Wat ik echt vreselijk misdadig vindt, is de manier waarop fabrikanten met ons voedsel omgaan. We hoeven tegenwoordig niet meer te denken dat we inderdaad sinaasappelsap kopen als dat op het pak staat. Nee, het is sinaasappelsap, water, smaakmaker, conserveermiddel en ondefinieerbaar spul wat dan de vezels moeten zijn. Ik heb geloof ik weleens gehoord dat het ondefinieerbaars dan kool zou zijn of iets dergelijks, maar dat heb ik verder niet zelf onderzocht. Of als we chocoladekoekjes kopen, blijkt de chocolade helemaal geen chocolade te zijn, maar melk met een smaakje of zoiets.

En kip wordt opgespoten en gefokt in mega-stallen, waar ze bij voorbaat al antibiotica krijgen uit angst voor allerlei ziektes. Terwijl wijzelf haast half dood moeten gaan voor we een kuurtje krijgen van de huisarts, omdat de bacteriën anders resistent raken tegen antibiotica (wat overigens al is gebeurd, maar volgens mij komt dat niet door de hoeveelheden die door de mensheid worden gebruikt). Groenten worden bespoten, dieren overmatig gevoerd om ze zo snel mogelijk groot te krijgen voor de slacht. Waar is het respect voor onze natuur gebleven?

En het mooiste komt nog: Wij worden als consument verantwoordelijk gehouden omdat wij immers die rotzooi kopen. Deels is dat waar. Maar grotendeels niet. Ik denk namelijk dat de prijs van biologisch voedsel echt wel gaat dalen als dat alleen nog maar verkocht en dus geproduceerd zou mogen worden. En zo niet, dan heb je als consument geen keuze en zul je wat minder moeten eten.

Mijns inziens zijn de producenten echt de boosdoeners in dit geval. Want ik vraag me regelmatig af hoe iemand in ’s hemelsnaam zichzelf recht in de spiegel kan aankijken als hij of zij eerder die dag nog chemicaliën heeft gebruikt om de tomaten mooi te laten glimmen. Of, pak ‘m beet, melamine in de melk heeft gedaan omdat dat goedkoper is. Probeer dat soort dingen maar eens te achterhalen als onschuldige consument. Onmogelijk.

En daarom pleit ik voor een verbod op rommelen met ons voedsel. Laten we maar weer teruggaan naar vers voedsel, zelfgemaakte sauzen en vers geperste drankjes als dat op geen enkele andere manier nodig is. Maar laat in ieder geval de producenten niet de markt verpesten.

Je zult wel doorhebben dat ik hier en daar een beetje overdreven heb, maar ik ben wel degelijk heel serieus als het over ons voedsel gaat. Laten we alsjeblieft het probleem neerleggen bij degenen die het veroorzaakt hebben, dat lijkt mij wel zo logisch. En wat mij betreft mogen ze allemaal de gevangenis in als ze niets willen veranderen. Want wat mij betreft is de manier waarop met ons voedsel wordt omgesprongen én de manier waarop daarover regelrecht wordt gelogen zwaar misdadig.

Zo, zucht. Dat is eruit. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie ervan vinden.

5 reacties

Opgeslagen onder Dinsdag - Blogmening

5 Reacties op “Dinsdag – Blogmening

  1. En om die reden (en het feit dat het gewoon lekkerder smaakt) koop ik nooit halffabricaten en kantt-en-klare dingen. Ik stel mijn eten graag zelf samen. Heel gek 😉

  2. Volgens mij was je goed pissig toen je dit schreef…

    Misschien vind je me op het dooie af saai, maar ik blief alles alleen vers. Op pakken Coolbest grapefruitsap na dan. Dat dan wel weer.
    Maar sausjes? Not.
    Vlees? Alleen biologisch.
    Eitjes? Van loslopende kippen die daglicht zien.
    Het kost wat meer, maar ik ben erachter gekomen dat gemoedsrust zwaarder weegt. Ik gebruik ook geen chloor, want daar gaan de vissen van dood. Wasverzachter? Het grootste bocht dat er is.
    Vreemd dat ik eigenlijk wel mijn groente “gewoon” koop en niet biologisch. Nou ja, heb ik weer iets om over na te denken… Bedankt!

  3. @beiden: Nee, hier ook geen sausjes en dergelijke. Wel a-biologisch vlees en groenten, helaas. Voor nu nog even onbetaalbaar.
    Maar ja, snoepjes, koekjes, chips, vruchtensap, frisdrank… geen flauw idee wat er allemaal in zit, maar het zal wel niet fraai zijn ben ik bang. Wist ik het maar.

  4. Mieke

    Een veel te trage reactie, krijg je met een lurker die vandaag begint, maar dit soort berichtjes maken me boos. Ik ben een tuindersdochter en kleindochter, daarnaast ook een boerenkleindochter, ik studeer tuinbouw en hoop zeer binnenkort mijn spuitlicentie te ontvangen. Want spuiten mag niet zomaar. Spuiten mag ook niet met elk middel, spuiten mag niet onbeperkt en wordt aan heel veel regels gebonden.
    Van het gebruik van antibiotica weet ik dat niet zeker, maar in het melkveebedrijf wordt het maar zeer beperkt gebruikt.

    En ja, spuiten en antibiotica en meer van deze dingen zijn niet ideaal. Maar bedenk je wel, we spreken niet over gif, we spreken over gewasbeschermingsmiddelen. Als iedereen biologisch wil eten, zal alles biologisch geproduceerd moeten worden. Dit lijdt tot hongersnood. Biologisch telen brengt sowieso veel minder op, maar daarnaast wordt de plaagdruk veel groter en dit gaat waarschijnlijk binnen enkele jaren dan tot misoogsten leiden. Denk maar aan afbeeldingen van sprinkhanen op een korenveld in Afrika. Is biologisch dan verantwoord?

    Oh en ter jouw en jullie geruststelling. De meeste kasgroente, zeker de vruchtgroentes worden geintergreerd geteeld. Dat betekent dat ze met zoveel mogelijk biologisch gewasbescherming geteeld worden. Wel kan er ingegrepen worden met chemie als een plaag uit de hand loopt. Ook kan er op deze manier op een kunstmatig substraat (dat waar de wortels instaan) geteeld worden.

    Verder vind ik je blog leuk om te lezen :).

    • @Mieke: Oei, ik wilde je niet boos maken hoor 😉 Gelukkig vind je mijn blog verder wél leuk, haha! Hoe dan ook, wel goed dat je vertelt hoe jij erover denkt. Dat hoort erbij: als ik mijn mening ergens over geef, mag een ander dat ook doen.

Geef een reactie

