Dinsdag – Blogmening

Veilige Wereld

“De wereld is een veiliger plek geworden.” Obama’s woorden na het bekend maken van de dood van Osama Bin Laden. Een mooie zin, wat mij betreft wel een beetje vergelijkbaar met “Yes, we can!”. Maar toch mist er iets aan voor mij.
Ikzelf merk er namelijk helemaal niets van dat de beste man is overleden. Voor mij is de wereld nog steeds dezelfde en zal die niet veranderen door de dood van één individu. Mijn eerste reactie op Obama’s woorden is dan ook: “Oh ja? Heeft hij alles dan helemaal alleen beraamd? Heeft hij geen opvolgers of zijn er geen gelijkgestemde, of misschien zelfs wel nóg extremistischer strijders te vinden binnen zijn kring volgers? Ik kan het me niet voorstellen.”
En dat maakt voor mij deze zin van Obama gelijk aan het “Gaat u maar rustig slapen.”, uitgesproken door Colijn op 11 maart 1936 toen Hitler het uit 1925 stammende verdrag van Locarno, waarin België, Frankrijk, Groot-Brittannië en Duitsland waren overeengekomen geen oorlog tegen elkaar te voeren, had opgezegd. Hij heeft ongeveer vier jaar lang gelijk gehad.
Ik zeg hiermee niet dat ik persé binnenkort een oorlog verwacht ofzo. Niet persé, al houd ik de mogelijkheid altijd wel een beetje open. Nee, ik bedoel alleen te zeggen dat dit voor mijn gevoel ‘lege woorden’ zijn. Leuk om te horen, misschien ook wel charismatisch en motiverend, maar meer ook niet.
Ga ik door die gedachten wantrouwend door het leven, vraagt u zich af? Nee hoor, dat valt reuze mee. Ik geniet van de leuke en kleine dingen, neem kennis van het nieuws en wacht gewoon af wat er gaat gebeuren op wereldniveau. Ik denk namelijk dat de geschiedenis toch gewoon zijn beloop moet hebben en dat we daar als mens helemaal niet zoveel invloed hebben als we zelf graag zouden willen geloven.

Maar goed, dat is dan ook mijn eigen, bescheiden mening.
En jij, hoe denk jij over de dood van Osama Bin Laden en/of de woorden van president Obama? Ik lees het graag!

13 reacties

Opgeslagen onder Dinsdag - Blogmening

13 Reacties op “Dinsdag – Blogmening

  1. Obama en de hele VS doen net alsof ze de boze wolf van doormidden hebben gehakt en er zowel roodkapje als grootmoeder levend uithalen en vrede en geluk brengen voor de rest van hun leven. Ik maak me zorgen over de hoeveelheid mensen die daar ook echt intrapt en blij is met de dood van een man (wat voor rotzak dan ook).

    Een draak met vele koppen waarvan er een is afgehakt hoorde ik gisteren, dat geloof ik ook. De draak is niet dood, koppen zat. Weet niet of hij nu bozer is of juist een beetje geschrokken. Ik ga er eigenlijk vanuit dat het de draak een zorg zal zijn, die ene kop. Het zijn natuurlijk wel politieke punten die Obama en de VS hebben gescoord en daar graag het maximale uit willen halen.

    Ik wil natuurlijk ook gewoon dat het ophoudt en iedereen lief tegen elkaar doet, end at gezeik met terrorisme en al te fanatieke gelovigen nou eens klaar is. Maar of dit de manier is? Ben bang van niet.

  2. Nee, vrede en geluk zijn nu niet ingeluid, en een vrolijk einde aan een eng sprookje is er ook niet gekomen. Ik ben echter wel blij dat ze dit ‘kopstuk’ nu hebben, dat zal toch een aardige slag brengen.
    Vraag me echter ook af wat er nu gereageerd gaat worden, én of deze gang van zaken zoals we die voorgeschoteld krijgen, de werkelijke is geweest. Waarschijnlijk niet, maar welke dan wel.

  3. HartelijkeHulk

    Ken je dat liedje met de tekst, “James Brown is dead”!
    En die volgende, “James Brown is still alive”!
    Zo zal het verkeren.

    Echter, men gaat voorbij aan het feit dat de Schepper heeft gezegd, “Mij is de wrake”!

  4. Ik sluit me volledig aan bij meneer Hulk. Wraak is niet aan de mensheid. En verder doet ut me weinig dattie dood is. Het deed me ook weinig dat Hij leefde. Eigenlijk……Is dat erg?

  5. oeps heb ik hij met een hoofdlette geschreven? Dat was niet de bedoeling want daar is er maar 1 van.

  6. Ben het heel erg met je eens. Kwaad is niet met kwaad te vergelden, daar komt alleen maar meer narigheid van. Is het niet nu, dan later.

    (mooi blog, btw! Kom zeker terug!)

  7. Goed geschreven en mee eens. Maar dat las je al op mijn site…
    Nee, ik denk niet dat de wereld nu veiliger is. Helaas.

Geef een reactie

