Maandag – Mamatijd


Toen wij net getrouwd waren, nam ik het niet zo nauw met ons huishouden. Eens in de week ruimde ik op, maakten we schoon en probeerden we zo gauw mogelijk weer tijd te hebben voor andere dingen. De vaat bleef weleens een dagje staan (tja, we hadden nog geen vaatwasser) en het gebeurde regelmatig dat we tussen een enorme berg schone was stonden te zoeken naar een schone onderbroek. Niet erg georganiseerd dus, zal ik maar zeggen.

Maar toen kwam Tom. En ineens wilde ik mijn huishouden beter georganiseerd hebben en houden. Ook niet heel gek misschien, want ineens was ik veel meer thuis. Er kwamen vaste dagen voor zuigen en dweilen, de badkamer, keuken enzovoorts.

Maar.

Ik wilde wel, toch lukte het niet. Want Tom huilde veel en sliep weinig. En hij wilde ook niet beneden in de box liggen terwijl ik een wasje ging ophangen. Daardoor deed ik het een beetje hap-snap, tussen voedingen, schone luiers en huilbuien door.

De omgekeerde wereld: toen ik tijd genoeg had, dééd ik het niet en toen ik geen tijd had, lúkte het me niet.

Inmiddels, met drie van die rondrennende kinders, is het nog meer een uitdaging, maar lukt het me ook beter. Ik weet vaak precies wat ik het beste op welke manier kan doen en heb ik een heel scala aan trucs achter de hand om de kinderen een beetje af te leiden als ik bezig ben. Toch ben ik ’s avonds vaak nog tot zeker een uur of half negen bezig om de belangrijkste dingen te hebben gedaan. Met hulp van Thijs.

Ik vraag me weleens af hoe schoon mijn huis zou zijn geweest als ik zo ijverig was geweest toen we nog geen kinderen hadden.

10 reacties

Opgeslagen onder Maandag - Mamatijd

10 Reacties op “Maandag – Mamatijd

  1. Vroeger toeni k 5 dagen buitenshuis werkte hadik een werkster. Nu ook heel af en toe, maar tussendoor is best veel te doen. Ze tekenen of zitten achter de tv, of helpen (van de regen in de drop ja) met was opvouwen of ramen zemen.

    En verder heb ik geaccepteerd dat het huis gewoon niet schoon te houden is als je drie viespukkies hebt rondlopen.

  2. Ik ben ook ‘gegroeid’ in het huishouden! Vooral toen de kinderen over de vloer kropen, en alles in hun mondje deden. Toen werd ik vanzelf fanatieker.

  3. Ik heb echt een schurfthekel aan huishoudelijke klusjes. Tijdens het dweilen van de vloer voel ik me net een koelie. Helaas heb ik een nog grotere hekel aan vuil en stof, dus ja, dan is er maar een remedie: alles op z’n tijd. Maar met een kind is dat stukken gemakkelijker dan met drie! Fijn dat je een lieve man hebt, die meehelpt. Doet de mijne ook altijd 🙂

  4. HartelijkeHulk

    Ben ik ook benieuwd naar!

  5. Same story here……..Je doet t prima hoor meid……
    Dikke sjoen van mij

Geef een reactie

